Stay focused!



Eindelijk is het zover! Mijn eerste blog! Al eerder schreef ik af en toe een stukje op Facebook over een onderwerp die mij op dat moment interesseerde of waar ik zelf mee in aanraking ben gekomen als masseur. Het schrijven en het verdiepen in een bepaald onderwerp maakt mij enthousiast en dat enthousiasme wil ik graag delen met anderen.

Ik zal mij eerst een even voorstellen voor de mensen die mij niet kennen. Mijn naam is Cli Molewijk en ik ben al geruime tijd integraal masseur. Integraal betekent: 'in zijn geheel' en het houdt in dat er een verband tussen de dingen bestaat. Er is evenwicht in denken, voelen en handelen. Naast het geven van massages volg ik de opleiding van Rebalancing, School voor Lichaamswerk en Bewustzijn. De vraag die mij bezighoudt is: wat maakt jou tot wie je bent? En: hoe kun je vrijer leven vanuit je gevoel? Hoe ga je om met signalen die je lichaam geeft en hoe kun je bewuster met die signalen omgaan?

Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat dat niet altijd makkelijk is, maar het is een rijkdom als het wel lukt en door te luisteren naar je lijf leer je jezelf steeds beter kennen. Je lichaam is zo wijs en wil, graag gehoord worden. Als geen ander weet ik dat gezondheid, balans en bewust jezelf ontwikkelen super leuk is. Het draagt bij aan een goede gezondheid en levert meer zelfwaardering op.

Met deze blog wil ik je graag meenemen naar je lichaam. Wat vertelt het jou?Ik wens je veel leesplezier en ik lees graag je reactie. Delen mag altijd! 

Stay focused!

'Stay focused!', zeg ik tegen mezelf als ik me weer eens laat afleiden door allerlei (onbelangrijke) zaken om mij heen. Maar wat is dat nu eigenlijk, gefocust zijn? Hoe kan ik beter naar de signalen van mijn eigen lichaam luisteren? Ik voel wel iets in mijn buik, maar ik weet daar geen betekenis aan te geven. De eerste stap die je kunt zetten, is het ontwikkelen van een goed lichaamsbewustzijn. Te vaak denken we met ons hoofd alles op te lossen in plaats van met ons gevoel. We pikken de signalen die ons lichaam ons geeft niet of te laat op. Pas als de signalen behoorlijk zijn opgelopen, kunnen we ze niet meer negeren en ‘moeten’ we er wel wat mee doen.


Ontwikkel een goed lichaamsbewustzijn.

Sommige mensen vinden lichaamsbewustzijn vaag of zweverig. Zij zijn liever met hun omgeving bezig dan met zichzelf. Als je daarover nadenkt, is dat behoorlijk raar. Wie is nu eigenlijk de belangrijkste persoon in jouw leven …? JIJ toch?! Goed voor jezelf zorgen is niet egoïstisch, maar fundamenteel. Er bestaat ook iets als gezond egoïsme ofwel oprechte liefde voor jezelf. Dat is iets wat echt nodig is. We zijn vaak geneigd om de ander te dienen en hopen op die manier dan onszelf te dienen. Zelfvertrouwen is letterlijk vertrouwen op jezelf en niet zozeer op een ander. Dat ontstaat door echt belangrijk te maken wat er in jou leeft en daardoor zit je beter in je vel. Dat zorgt ervoor dat je behalve voor jezelf ook goed gezelschap bent voor een ander. Je bent in staat te luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft en je leert met liefde naar jezelf en de ander te kijken.


Hoe voelt het in jouw lichaam?

Zoals je weet zijn lichaam en geest met elkaar verbonden. Je ademhaling, hartslag of spierspanning geeft aan of je iets spannend, prettig of angstig vindt. Wanneer je vrolijk bent, barst je vaak van de energie en wanneer je somber bent, heb je vaak weinig energie. Mensen die bij mij in de praktijk komen, raad ik vaak aan om, naast een regelmatige massagesessie, zich ook verder te verdiepen in het lichaamsbewustzijn.

Dit doe je door iedere dag een moment te kiezen waarop je aan jezelf vraagt: “Wat voel ik nu?” Het is bedoeld als een zelfonderzoek. Daarbij kun je gebruik maken van je ademhaling; adem diep in en volg je adem als je uitademt. Gebruik je ademhaling als gids door je lichaam. Neem de tijd om te vertragen en je aandacht naar binnen te richten, naar het centrum van je lijf. Wat voel je in je keel-, borst- en buikgebied? Wat kom je tegen? Voel je vermoeidheid of spanning? Heb je ergens pijn of een zwaar gevoel? Voel je angst of verdriet? Of is er vreugde? Ervaar je ruimte in je lichaam? 

Luister naar wat je lichaam te vertellen heeft. 

Vanbinnen word je je langzaam gewaar hoe een bepaalde situatie aanvoelt, maar meestal is dat niet meteen duidelijk. Het gaat verder dan emoties. Het gaat erom dat je het zo uitnodigt dat het zich verder ontvouwt. 
Eugene Gendlin, Amerikaans hoogleraar in de psychologie en filosofie, hij is de ontdekker van het focussen, onderzocht waardoor sommige cliënten werkelijk baat hadden bij therapie en andere niet. Zo ontdekte hij dat 'de succesvolle cliënt' op een bepaalde manier met zichzelf en zijn problemen omgaat. Zo'n cliënt luistert vanbinnen en tast af hoe iets in zijn geheel aanvoelt, emotioneel én lijfelijk. Doordat iemand met aandacht en respect daarbij is, wordt het helderder en ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten en onvermoede mogelijkheden.

Dit is een oefening die niet direct bij iedereen werkt. Zeker als je niet gewend bent om dit soort vragen aan jezelf te stellen. Voor sommige mensen is ademhalen al zweverig genoeg. Zoals bij alles wat nog niet vertrouwd is, geldt dat ook hiervoor: oefening baart kunst. Probeer het en verwacht er niet direct te veel van. Alles is goed wat je doet of ervaart. Waar het om gaat is dat je bewust naar binnen gaat bij jezelf. Je kunt het samen doen met een partner, dat heeft als voordeel dat het makkelijker is als je partner je open vragen stelt en je proces ondersteunt. De interactie werkt vaak heel goed.
Sluit je ogen, zodat je de buitenwereld even los laat. Je brengt je focus naar binnen. Je gaat een dialoog aan met je lijf. Het is op een bepaalde wijze ‘scherpstellen’ op wat lijfelijke gevoelens aangeven over situaties of thema’s in je leven. Meestal leidt dit tot opluchting en fysieke ontspanning. Dit is een manier om bewuster om te gaan met de signalen die je lichaam geeft. Als je stil staat en luistert naar je lichaam op een vriendelijke, uitnodigende manier, krijgt het de kans om zijn eigen verhaal te vertellen. Door het ontwikkelen van een goed lichaamsbewustzijn blijf je in balans, je kunt beter grenzen aangeven en het versterkt je zelfvertrouwen. Het geeft ruimte voor innerlijke groei en er komt levensenergie vrij. Je gaat daardoor steeds meer leven op een manier die bij je past. Het maakt je milder naar jezelf. Ik ben verrast door wat het mij heeft opgeleverd!


Wil je meer weten over focussen? Bekijk deze link 'Eugene Gendlin focusing' of lees het boek van Ann Weiser Cornell ‘De Kracht van Focussen’. Daarin staat duidelijk beschreven hoe het luisteren naar je lijf je leven kan veranderen.

Reacties